onsdag 23 november 2011

Bilder!

Jens i Melbourne en väldigt varm dag

St Kilda. Vi gick ut på piren och av en slump fick vi se små pingviner som kom upp från vattnet i skymningen!

Jens leker på Melbourne Museum

Hejdå-middag på Chisholm :(

Tillbaka i Bondi 4 år senare! En konstig känsla, men där var lika fint som vanligt

Såhär ser vårt polishus ut nu

Klassisk bild vid Operahuset

Vi åt supergod middag i fina Darling Harbour

Queenstown och berg överallt

Vacker utsikt

Det "nya" centrumet i Christchurch som består av tillfälliga containers

Svårt att klättra i träd i trånga jeans...

Men jag kom upp till slut

Här bor vi nu, på Paradiso Hostel i Nelson och trivs väldigt bra

Paddlade kajak till en ö där vi låg på stranden. Hade ganska mycket träningsvärk i armarna dagen efter...

Men Jens gjorde mesta jobbet där bak

Äntligen framme efter en och en halv timmes paddling! Sen skulle vi tillbaka också...

Uppe bland molnen

Trendig kille på väg att se världens klaraste vatten

Svårt att få med på bild men det var verkligen jättefint. Man såg botten som var ca 3 meter ner. Nu har vi hyrt bil och ska iväg till en ö en bit härifrån och ligga på stranden! Imorgon åker vi vidare till huvudstaden Wellington. Vi hörs!

lördag 19 november 2011

Uppdatering från NZ

Hej alla!
Tänkte bara titta in här en snabbis och berätta att jag och Jens lever och har det bra! I söndags kom vi fram till Queenstown i Nya Zeeland efter en kort flygtur från Sydney. Första dagen gick vi mest omkring och tog foto och ohhade och ahhade (jag var tvungen att hela tiden kommentera hur fint allt var), en pittoresk stad omringad av höga berg och en stor sjö med helt klart vatten! Queenstown är känt för att vara en äventyrsstad men försiktig (eller feg) som jag är var jag inte redo att kasta mig ner från ett berg eller ett flygplan mot en för tidig död... ;) Däremot gjorde vi Whitewater rafting och det var en kul och spännande upplevelse!

Just nu är vi i Christchurch och är lite chockade över hur förstört här är efter jordbävningen. Hela centrum är avstängt och känns som en stor byggarbetsplats (Vid 9 på morgonen blir vi väckta av hamrande och borrande på vårt hostel men vi får gratis frukost som kompensation!). Idag ska vi till ett museum och ta reda på mer om jordbävningen och kolla in Botanical gardens... har för mig att jag läste att staden har över 700 parker! Imorgon åker vi vidare till nästa ställe på Sydön, en liten stad som heter Nelson som ser jättefin ut. Bland annat har vi planerat att paddla kajak genom en nationalpark, och självklart fortsätta slappa, läsa och äta!

Har inte så mycket internettid kvar så blir inte så många bilder nu! Massa kramar

I Sydney

Queenstown

tisdag 1 november 2011

Vad jag har lärt mig denna terminen...

• Jag vågar mer än vad jag tror (att åka till andra sidan jorden utan att känna nån. Och stå och prata engelska i 15 min inför en australiensisk klass... jag som hatar presentationer!)
  • Det är inte så kul att dela kök med 11 andra människor
  • Däremot har det varit kul att bo med många människor de här månaderna, det blir aldrig ensamt!
  • Jag har förhoppningsvis förbättrat min engelska trots många svenska vänner (tydligen är det flest svenska internationella studenter här efter kineser!)
  • I Melbourne vet man aldrig hur man ska klä sig. Ena dagen svenskt höstväder, andra dagen 30 grader.
  • Det är inte kul att skjuta upp plugg och sitta och skriva uppsats halva natten (detta visste jag iochförsig sen innan)
  • Mycket skiljer sig åt från La Trobe University och Malmö Högskola. Här har jag läst mina kurser parallellt, det är inte många som går på lektionerna men tutorials (mindre diskussionsgrupper) är obligatoriska, man har jätteont om tid på tentorna (så var det iallafall i mina kurser), de flesta lämnar in uppsatser efter deadline utan att läraren bryr sig.
  • Att det är tråkigt att säga hejdå till nya vänner!
Nu har jag sommarlov och det känns jätteskönt!

Bild från Zoo

söndag 30 oktober 2011

Halloween och Zoo

Fladdermöss... eller Björnligan?

Sista Eagle Bar för mig!

Kikki B blir strypt och Sami posar

Frukost dagen efter på campus

Några i Tower 2 som åkte till Melbourne Zoo

Jag, Fillefill och Sami

Ville ta med den hem

Siesta-time!

torsdag 27 oktober 2011

Forever young

Vaknade upp på ett strålande humör! Tänk att det bara är 10 dagar kvar tills jag åker till flygplatsen mitt i natten och möter upp en viss efterlängtad kille som har rest i ett dygn :)
Idag ackompanjeras mitt plugg av den här låten. Youth Group är australienare för övrigt! Kolla videon, den känns härligt nostalgisk. Kram!

onsdag 26 oktober 2011

Hej igen

Jag har förresten klippt mig och slingat håret även fast jag egentligen inte har råd. Insåg hur jobbigt det är att gå till frisören utomlands när man är livrädd att de ska klippa för kort eller göra randiga slingor. Det är svårt att förklara hur man vill ha det när termer som "slitna toppar", "utväxt", "mittbena" osv inte riktigt finns i mitt engelska ordförråd... men jag kom hem nöjd iallafall :)

Hej hej

Paus i plugget

Jag börjar se slutet av terminen närma sig! Idag gick jag upp kl 8 (det händer inte ofta kan jag säga) och panikpluggade några timmar inför tentan... tror det gick helt okej! Efter en välförtjänt "liten" powernap gick jag över för en kaffe hos Kristina vid tre-tiden. De satt där och åt frukost och direkt försvann mitt dåliga samvete för att jag hade sovit mitt på dagen! Efter det blev det en tur till Northland köpcentrum där vi gick loss i the Reject Shop (är typ som Tiger med massa billigt skit). Imorgon är det nämligen Halloween-fest här på campus och vampyrtänder och fladdermusmask (det där lät jätteäckligt) är inhandlat.

På måndag har jag min sista tenta och lämnar in min sista uppsats! Tjoho, kan inte fatta hur snabbt terminen har gått! Nu ska jag fortsätta skriva om hur globala hälsoinitiativ påverkas av kommersiella intressen och inflytelserika företag som Mcdonalds...

Så här kul hade jag förra helgen på hemmafest när Sara fyllde 25! Vi spelade basket, blev bjudna på grillat, åt tre sorters tårtor och gjorde om vardagsrummet till ett dansgolv. Pappa Schaffert agerade DJ och ingen dålig sådan!