tisdag 1 november 2011

Vad jag har lärt mig denna terminen...

  • Jag vågar mer än vad jag tror (att åka till andra sidan jorden utan att känna nån. Och stå och prata engelska i 15 min inför en australiensisk klass... jag som hatar presentationer!)
  • Det är inte så kul att dela kök med 11 andra människor
  • Däremot har det varit kul att bo med många människor de här månaderna, det blir aldrig ensamt!
  • Jag har förhoppningsvis förbättrat min engelska trots många svenska vänner (tydligen är det flest svenska internationella studenter här efter kineser!)
  • I Melbourne vet man aldrig hur man ska klä sig. Ena dagen svenskt höstväder, andra dagen 30 grader.
  • Det är inte kul att skjuta upp plugg och sitta och skriva uppsats halva natten (detta visste jag iochförsig sen innan)
  • Mycket skiljer sig åt från La Trobe University och Malmö Högskola. Här har jag läst mina kurser parallellt, det är inte många som går på lektionerna men tutorials (mindre diskussionsgrupper) är obligatoriska, man har jätteont om tid på tentorna (så var det iallafall i mina kurser), de flesta lämnar in uppsatser efter deadline utan att läraren bryr sig.
  • Att det är tråkigt att säga hejdå till nya vänner!
Nu har jag sommarlov och det känns jätteskönt!

Bild från Zoo

2 kommentarer:

  1. Härligt med sommarlov! och jullov!!!!!! när du kommer hem. Kramis Mamma

    SvaraRadera
  2. Du ar sa duktig!! Tank att vi verkligen har gjort det har, du i Australien, Amanda i USA och jag har i Indien. Jag tycker vi ar ratt coola! Njut nu av din semester och av Jens sallskap. Love you!

    SvaraRadera